GRANOLA TILL HELGEN

 
 
Jag brukar vanligtvis inte köpa musli utan föredrar att göra själv eftersom jag tycker att det är mycket godare plus att jag då också vet vad som är i. Den senaste tiden har jag ändå fastnat för att köpa Pauluns granola ibland, troligtvis på grund av att det är kul att variera sig lite plus att tiden ha varit mindre under tentaperioden som varit. Det finns ju några recept här på bloggen sedan tidigare med granola som är väldigt goda men denna gången provade jag en ny blandning efter att ha inspirerats lite av de som finns att köpa. Detta granola-receptet innehåller lite mer sötma än vad mina tidigare recept har men till helgfrukostarna passar den perfekt! Ingredienslistan är lång men i iallafall för mig är det oftast sådant som alltid finns hemma, har man inte alla ingredienser så behöver man givetvis inte alla, blanda de som du själv har hemma och tycker är gott! Granola är dessutom en utmärkt och oftast uppskattad gåva att ge bort istället för en blomma- eller istället för godis nu i påsktider? Du väljer!
 
GRANOLA
5 dl rågflingor
5 dl havregryn
2 dl kokosflingor
1 dl riven kokos
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1/2 dl linfrön
2 dl nötter
3 tsk malen kanel
2 tsk malen kardemumma
1/2 tsk salt
1 dl flytande honung
3/4 dl vatten
1 msk kakao
1/2 dl kokossocker
2-3 dl quinoapuffar
1 dl torkade blåbär
 
Gör såhär: Sätt ugnen på 175 grader. Grovhacka nötterna. Blanda samtliga ingredienser i en bunke bortsett från quinoapuffarna och de torkade blåbären. Rör om ordentligt och sprid sedan ut på 1-2 plåtar. Grädda i ugnen i ca 20 minuter, rör om då och då så inte granolan bränns vid. Sänk sedan värmen till 100 grader och grädda tills konsistensen är torr och krispig. Tiden varierar beroende på hur ofta du rört runt och hur tjockt lager du har på plåten men någonstans mellan 10-20 minuter ytterligare på 100 grader skulle jag tro. Låt sedan svalna (antingen stå kvar i ugnen för att granolan ska torka ännu mer eller ta ut plåtarna), blanda sedan ner blåbär och quinoapuffar. Sleva upp i burkar och förslut. 


Kommentera här: