VECKANS SNABBA-FRÖKNÄCKE

 


 
Jag vet inte om jag bara har tur varje gång jag gör dessa kex men dem blir såå goda av någon anledning! Ännu roligare var det när jag dagen efter jag bakade dessa sist var ute och åt och fick sådana här till brödet OCH MINA VAR GODARE!! Goda som dem är, eller med tillbehör om så önskas. Behöver inte säga mycket mer än så va? Utmärkt present att ge bort också! :)
 
Ingredienser till en stor ugnsplåt
2 dl majsmjöl (jag har grovkornigt men spelar nog ingen roll)
1 dl solroskärnor
1/2 dl linfrön
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl raps/olivolja
2 dl kokande vatten
Flingsalt
 
Gör såhär: Sätt ugnen på 150 grader. Blanda samtliga ingredienser och häll sist över det kokande vattnet. Rör om. Bred ut "smeten" på bakplåtspapper i en stor ugnsform och tryck ut det så tunt som du önskar (jag gör det ganska tunt ). Avsluta med att strö flingsalt å trycka ut över smeten om du önskar (kan uteslutas). Grädda sedan i mitten av ugnen i cirka en timma, knäckebrödet ska vara riktigt hårt när du tar ut det så tiden kan variera. (Ibland stänger jag av ugnen och låter dem ligga kvar där inne tills den svalanat för att vara riktigt säker på att de är torra). Om de inte är helt torra blir de sega och det är inte så gott. Bryt sedan i bitar efter önskad storlek. Förvaras torrt.

Kommentera här: