TOMATSOPPA FRÅN GRUNDEN

 
 
Jag har aldrig varit förtjust i tomatsoppa medan P tjatar hål i huvudet efter det då och då. Ibland får man ställa upp för att själv kunna få något tillbaka och det är precis vad jag har gjort några gånger men tycker fortfarande inte att det är särskilt gott. Igår efter en kylig joggingrunda kom vi fram till att vi ska laga en egen tomatsoppa från grunden till lunch. Sagt och gjort -en tomatsoppa tillagades och jag ångrar det inte en sekund. Det går absolut inte att jämföra färdigköpt tomatsoppa som man pimpar till själv med en egengjord tomatsoppa från grunden. Där fick jag med andra ord äta upp allt jag tidigare har sagt om tomatsoppa och troligtvis är det också jag som kommer att be om att få äta det inom en snar framtid igen.... 
 
 
4 portioner tomatsoppa från grunden
2 st gullök
800-1000 g cocktail kvisttomater (eller annan sort)
2 st vitlöksklyftor
1 dl vatten
1 dl grädde av valfri sort eller 1 dl mjölk
1 krm oregano
1 krm svartpeppar
2 st grönsaksbuljongtärningar
2 msk tomatpuré
0-1 tsk salt
1-2 tsk balsamvinäger (kan uteslutas)
Garnering: Persilja och lite oregano
Tillbehör: Ett gott bröd
 
Gör såhär: Finhacka gullök, tomater och vitlök. Fräs lök och vitlök i smör i en kastrull tills den blir mjuk. Tillsätt sedan vatten, tomater och buljongtärningarna i kastrullen. Låt sedan koka under lock på medelvärme i ca 20 minuter, tillsätt sedan svartpeppar, oregano, salt och tomatpuré. Pressa ner tomatbitarna så att de är under vattenytan, allteftersom det kokar frigörs ytterligare vatten från tomaterna. Smaka av och tillsätt eventuellt balsamvinäger om du önskar. Om du önskar ha soppan lite slätare så använd en mixer (vi gjorde det). Tillsätt till sist grädde/mjölk och rör om. Garnera soppan med persilja och oregano och servera tillsammans med ett gott bröd. 
 
 
 
 
 
 
1 Anonym:

skriven

Kommentar

Kommentera här: