MYLLYMÄKIS KÖTTFÄRSSÅS

 
Fick en kokbok i julklapp. Mitt kokboksförråd är för stort för att lyckas gå igenom just nu så önskan från tomten var inte ännu en till samlingen som skulle stå och damma MEN. Så fick jag en av de bästa böckerna i min samling, "Myllymäkis såser", en bok om såser för alla olika tillfällen. En himla fin bok och är det något jag vill bli bättre på (förutom fisk) så är det såser så denna kommer gå varm här hemma! Ett recept är testat hittils och det kommer att göras igen.
Bolognese kommer från Bologna som är en mejeristad så grundreceptet är med grädde i. Inte det nyttigaste (jag som så sällan använder vispgrädde i maten) men i detta recept var det värt det. Men givetvis var jag tvungen att ändra lite från hans recept efter vad jag själv tycker om. Hemligehten i just denna rätten är gissningsvis vinet samt att den får koka under en längre tid än vad jag vanligtvis gör till vardags. 
 
4 portioner köttfärssås med grädde
400 g nötfärs
1 gul lök, finhackad
4 st finhackade vitlöksklyftor
2 st stjälkar blekselleri, i mindre bitar
1 morot i slanat/grovriven
200 g (skogs)champinjoner
1 dl vitt vin
4 dl vispgrädde
2 st tomater, tärnade
2 tsk oregano
1 krm finhackad timjan
salt och svartpeppar
 
Gör såhär: Bryn färs i stekpanna på medelvärme tills den fått färg. Tillsätt lök, vitlök, selleri, morot och svamp. Stek i 5 minuter tillsammans. Häll i vin och låt koka upp. Tillsätt sedan grädde och sjud såsen i 20-30 minuter. Späd eventuellt med lite vatten. Tillsätt tomater och koka i 2 minuter. Avsluta med att tillsätta oregano, timjan och smaka av med salt och svartpeppar. 

Kommentera här: