DINKELPITABRÖD MED SESAMDIP



 
 
Äntligen- känns konstigt att säga men jag har längtat efter att kunna stå i köket och baka, fixa och dona utan att missa en solig dag med dåligt samvete. Sommaren har varit fantastisk så jag klagar inte på något sätt men nu ser jag ändå lite fram emot att få baka bröd, göra matiga grytor och tända ljus inomhus oavsett hur härliga alla grillkvällar är.
Igår blev det fint väder men jag hann ändå med ett bak som inte krävde särskilt lång tid och som var enkelt att göra. Bröden kan ätas som vi gjorde tillsammans med stekt kyckling, grönsaker och sesamdip eller börd och dip som tilltugg. Väljer man det senare alternativet skulle jag rekommendera att göra bröden samma dag för att få det godaste alternativet då dem är som allra mjukast.
 
8 st DINKELPITABRÖD
1/2 paket jäst
3 dl vatten, 37 grader
7 dl dinkelmjöl (jag använde fullkorn)
1 tsk salt
 
SESAMDIP
3 msk sesamfrön
2 msk färsk timjan
2 dl matyoghurt
1 krm flingsalt
1/2 krm svartpeppar
2 msk fin olivolja

Gör såhär:
Dinkelpitabröd:
Smula jästen i en bunke, tillsätt vatten och blanda runt tills jästen löst sig. Tillsätt siktat dinkelmjöl pö om pö samtidigt som du rör runt eller låter en bakmaskin göra jobbet. Tillsätt salt och rör om. Låt jäsa under bakduk ca. 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Lägg degen på mjölat bakbord och dela den i åtta lika stora bitar. Kavla ut vare deg till en rundel ca 15 cm i diameter. Lägg på bakplåtspapper på en plåt och grädda i mitten av ugnen 5-7 minuter. Låt sedan svalna på galler. 
 
Sesamdip:  Lägg yoghurten i en skål. Rosta sesamfrön i en torr panna tills de får lite färg. Stöt sedan sesamfrön, timjan och svartpeppar i en mortel lite lätt och strö detta över yoghurten. Smula flingsalt över och avsluta med att ringa olivoljan överst. 



 
 

Kommentera här: