FRÄST KÅL MED KRYDDSTARK KORV OCH SENAPSSÅS-VECKANS SNABBA

 
 
För några veckor sedan när jag åt frukost till Gomorron Sverige i soffan visades höstiga recept och passande viner. Vanligtvis brukar jag fyllas av inspiration av dessa kockars recept och vilja prova det flesta men denna gången fastnade jag inte för ett recepten som kocken  förberett att presentera utan jag fastnade för ett som han nämnde i förbi-farten som han hade ätit dagen innan. Sedan dess har jag velat testa och eftersom jag inte hade ett recept att gå efter riktigt så blev det min egen variant av det han sa. Förvånansvärt gott och middagen var färdig på 10 minuter när vi var två som hjälptes åt. En utmärkt mat att slänga ihop om man har ont om tid eller kommer hem från träningen och behöver snabb återhämtning. Jag skulle nog inte rekommendera att göta lunchlådor med kålen (men jag har ej testat så ska inte säga det säkert) men jag får för mig att det goda med det hela är att vitkålen bara fräses snabbt i panna så att den behåller spänsten.
 
Ingredienser 4 portioner:
1 st savoykålhuvud eller ett litet vitkålshuvud
6 st kryddstarka korvar
 
Senapssås:
1 1/2 msk smör
1/2 msk vetemjöl
3 dl mjölk eller grädde
salt, svartpeppar
2 tsk dijonsenap
 
Gör såhär: Senapssås: Smält smöret i en kastrull och vispa ner mjölet noga. Tillsätt sedan vätskan och låt småputtra i ca. 5 minuter. Smaka av med salt, svartpeppar och blanda i senapen. Fräst kål: Strimla kålen och fräs i rikligt med smör i en stekpanna på hög värme några minuter. Salta och peppra lite lätt. Korven: Stek samtidigt korven i en annan panna som du har delat i "pengar", krydda med lite svartpeppar och paprikapulver. Servera alltsammans omedelbums!

Kommentera här: