HOLLANDAISÅS MED DILL-LAX

 
Så var min frånvaro total igen men bara för det så ska jag ikväll bjuda på ett nedrans gott recept med egengjord hollandaisås, så otroligt gott! Jag kan inte påstå att jag är särskild duktig i köket vad gäller just att göra egna såser, kalla går bra att slänga ihop men redningar och andra såser från grunden är jag ingen fena på. Trots detta ville jag ge mig på att göra en hollandaisås för några veckor sedan när det fanns lite tid över. Egentligen tar det inte särkilt lång tid och det var inte så svårt som jag trodde men i förhållande till en pås-sås så tar det ju förstås lite längre tid. Kan i vart fall rekommenderas då det var sååå mycket godare. Ska försöka bättra mig på den fronten så att vi kan bli proffs tillsammans på sås. Jag gör misstagen och så delar jag med mig av mina lyckanden och så är vi i full fart att bli sås-experter!
 
Hollandaisås:
250 g smör
3 st äggulor
2 msk äppelcidervinäger
saft av 1/2 citron
salt och vitpeppar efter eget tycke
 
Gör såhär: Smält smöret på låg värme så att det inte bränns vid. Vispa äggulor i en rostfri kastrull tillsammans med citronsaften och äppelcidervinäger. Värm kastrullen med äggulorna m.m. över vattenbad och vispa ordentligt. Viktigt är att det är varmt men det får absolut inte koka!!! Vispa hela tiden tills äggulorna tjocknar i konsistensen och vispa/rör ner det smälta smöret lite i taget. Fortsätt att vispa tills såsen tjocknar och du har konsistensen du önskar. Salta och peppra sedan tills du är nöjd med smaken. Sedan är den klar att servera!
 
Dill-lax med pressad potatis 
Färsk lax
Dill
Citronpeppar
Pressad potatis
 
Gör såhär: Lägg laxbitarna i en ugnssäker form. Gnugga in lite citronpeppar, dill och pressa lite citronsaft över. In i ugnen på 200 grader tills laxen är klar, ca 20-25 minuter beroende på hur tjock laxen är. Servera tillsammans med hollandaisås, pressad potatis och haricoverts/sparris eller liknande. 
 

Kommentera här: