ULLMANS RÖKIGA KÖTTFÄRSSÅS

 
Detta recept är något av de som går på högvarv här hemma, det har blivit lite av P:s favoritgöra i köket tror jag allt. Ursprungliga receptet kommer från allas våran vän Jakob och jag har inte fått testa på hans version av denna ännu utan endast P:s version. Som bekant är jag inte något stort fan av rätter som på något vis känns ohälsosamma men... När man läser detta receptet kan man tro att jag har dubbelmoral med tanke på att man tillsätter stekvätskan från sidfläsket men faktum är att utan det så blir det inte denna rätt. En klassisk köttfärsås i all ära men denna med en rökig touch är något som ni absolut inte vill missa, den är sååå god och smakar annorlunda jämfört med den klassiska. Jag väljer att inte äta fläskbitarna då jag inte tycker att det är särskilt goda men de måste ändå vara med i rätten och går utmärkt att peta ut om man skurit dem i något större format. Jag besitter inte några mått på denna riktigt utan när vi brukar göra denna brukar vi göra för ca 10 portioner och sedan frysa in så måtthänvisningen blir inte mer utförlig än mycket av allt denna gång. 
 
Rökig köttfärssås
Nötfärs
Rökt sidfläsk
Gul lök
Champinjoner
Vitlök
Röd chili
Krossade tomater
Soya
Kalvfond
Svartpeppar, salt, paprikapulver, cayennepeppar
 
Gör såhär: Hacka gullök, champinjoner, chili och vitlök. Fräs i en gryta tillsammans med olja/smör. Tillsätt sedan nötfärsen och stek tills den fått färg och blanda ner krossade tomater.  Skär bort svålen från sidfläsket och skär i mindre bitar, stek sedan i en stekpanna tills de fått färg och blanda sedan ner bitarna i köttfärsåsen tillsammans med lite av stekspadet. Rör om, tillsätt lite kalvfond och soya. Smaka av med salt och peppar coh låt sedan puttra på svag värme ca. 40 minuter innan den är färdig att serveras tillsammans med spagetti. 
 
 

Kommentera här: