FISKSOPPA MED SMAK AV SAFFRAN

 
Så är vi redan inne i december månad, jösses vad snabbt tiden går men som jag älskar denna månad med allt mys som infinner sig. Det är bråda dagar för mig ända fram till klockan 19.00 den 23/12 men jag gör så gott jag kan med uppdateringen här på bloggen fram tills dess och helt lottlösa ska ni inte bli, det lovar jag.
Till helgen som kommer ställer vi till med det årliga julbaket Anna och jag så nästa vecka kan ni vänta er smaskiga julgodisrecept men glöm inte kika på dem som ligger uppe sedan tidigare för dem får inte glömmas bort!
Under denna juliga månad passar det utmärkt med en soppa och fisksoppa går alltid hem. Här kommer en variant på fisksoppa som smakar så fantastiskt gott, och i december månad passar det väl inte bättre än att ha en touch av saffran i också?! 
 
Fisksoppa med saffran, 4 portioner
500-600 g valfri fisk (vi hade lax och hälleflundra)
1 stor morot
1 purjolök
1/2 fänkål
1 klyfta vitlök
2 st potatisar
1 burk krossade tomater (ca 400 g)
2 st grönsaksbuljongtärningar
ca. 5 dl vatten
2.5 dl smaksatt creme fraiché tomat & saffran
1-2 msk dill
salt, vitpeppar, aromatkrydda
 
Gör såhär: Dela fisken i mindre bitar. Skala och hacka morot, potatis och vitlöken smått. Hacka purjolök och fänkål och fräs tillsammans med vitlöken i smör i en het gryta. Tillsätt sedan krossade tomater, potatis, morot, vatten och grönsaksbuljongtärningarna. Låt koka tills potatisen har ca 3-4 minuter kvar av sin koktid och lägg då i fisken. Sänk värmen på plattan. Tillsätt creme fraiché och dill och smaka av med salt, vitpeppar och aromatkrydda. Låt sjuda i ca.3-4 minuter och sedan är den klar att avnjutas!

Kommentera här: