TACOPAJ

 
 Sämsta bloggaren denna veckan, ber om ursäkt för min frånvaro. Skolan tar upp galet mycket tid och den lilla lediga tid jag har haft har varit uppbokad till max. Besökte vår huvudstad förra helgen med Anna, mysigaste på länge, sedan firades Jensa natten lång ända in mot söndag morgon. När jag sedan vaknade på söndag morgon lagom trött i kroppen och tassade in till köket möttes jag till min stora förvåning av ett enda stort byggkaos. Det visar sig att P och W hade haft after work och rivit ner en hel vägg för P hade fått för sig att det var en träbalk bakom den. Mycket rikgit(som tur var!!) fanns den bakom väggen. Vad man tror ska vara ett litet renoveringsprojekt med bara ett hörn i köket har nu blivit en mer eller mindre köksrenovering, och jag helt ovetandes. Roligt såklart men som sagt- inte bästa tidpunkten för min del just nuuu. Menmen, något ska man väl göra med de få minuterna man hade tänkt att bara göra ingenting och ladda om batterierna, det löste P bra åt mig, tack goding! Och har man inget fungerande kök, är studerande, eller vad det nu kan vara får man bunkra upp frysen med matlådor och här kommer det godaste receptet jag har gjort på länge. Jag testade en ny variant av tacopaj förra veckan och den blev såå god. Bönmixen jag hade i gjorde verkligen susen och levererade så detta recept kan varmt rekommenderas, gott att äta nygräddad, men menästan ännu godare dagen efter!
 
Pajskal:
 1.5 dl vetemjöl, 1.5 dl grahamsmjöl (eller 3dl vetemjöl om man hellre önskar de)
125 g smör
2 msk kallt vatten
Fyllning:
400g nötfärs
1 gullök
4 champinjoner
1 paket tacokrydda
1 paket GoGreen Salsa mexicana (bönmix i tomatsås som är smaksatt med goda kryddor som passar utmärkt till detta)
2.5 dl creme fraiche
1.5-2 dl tacosås (valfritt om man önskar mild,medium eller stark)
1 tomat
Jalapenos
1 dl riven ost
 
 Gör såhär:
Lägg i kylskåpskallt smör skuret i bitar i en bunke tillsammans med mjölet. Finfördela smöret med fingrarna eller med hjälp av en gaffel till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta ihop till en fin deg utan smörklumpar. Täck formen med degen och låt stå svalt minst 15 minuter. Picka degen med en gaffel.
Sätt ugnen på 200 grader och förgrädda sedan pajskalet i mitten av ugnen 10 minuter. Hacka lök och champinjoner.Fräs i panna. Tillsätt tacokrydda och rör om. Blanda ner burken med mexikanska bönmixen och rör om. Låt småputtra 5-10 minuter. Lägg sedan färsblandningen i pajskalet. Blanda creme fraiche och tacosås i en bunke och smaka av. Bred sedan på detta över färsblandningen och lägg skivade tomater och jalapenos ovanpå. Smula den rivna osten över och grädda i mitten av ugnen på 225 grader i ca 25 minuter.

Kommentera här: