Nygräddade frukostbröd på ett kick



Ni som följt med mig här under åren vet också att om det är något jag propsar på att baka från grunden så är det bröd. Jag älskar mackor i alla dess former och har givetvis några favoriter men är inte feg för att prova nya recept. Idag ska jag bjuda på ett recept som jag har bjudit på till lördagsfrukosten hemma. Man slänger ihop degen i en bunke på kvällen innan, sedan kletar man it smeten på bakplåtspapper dagen efter när man ska äta. Inget knådande, formande eller liknande utan bara blanda ingredienser å sedan in i ugnen i princip. Frallorna går också utmärkt att frysa in om man vill göra dubbel sats eller inte äter upp alla. Grundreceptet är som följer nedan, parenteserna är vad jag har valt att använda istället.
 
Ingredienser, ca. 12 stycken frallor
2 1/2 dl kall mild yoghurt
2 1/2 dl kallt vatten
25 g jäst
1 1/2 tsk salt
1 msk honung
10 dl vetemjöl (jag valde durumvetemjöl 8 dl + 1 dl kruskakli+1 dl valnötter + 1/2 dl chiafrön)
2 msk olivolja
 
Gör såhär: Blanda jästen tillsammans med yoghurt och vatten i en bunke tills den har löst upp sig. Tillsätt sedan salt och honung och rör ner mjölet pö om pö under omrörning. Arbeta degen ordentligt så att det inte uppstår några klumpar. Konsistensen är något lite degigare än en vanlig bröddeg men det är precis såd en ska vara. Lägg sedan plastfolie över bunken och låt stå i kylskåp över natten. På morgonen när det är fags att baka ut dem; sätt ugnen på 250 grader. Häll olja i händerna och fördela degen i 12 stycken bollar lite lätt (de behöver inte var perfekta). Lägg bullarna på bakplåtspapper på en ugnssäker form och grädda i mitten av ugnen 20-25 minuter. Precis när du ställt in formen i ugnen, häll ett litet glas med vatten under den.
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: