SKALDJURSPREMIÄR OCH HEMMAGJORD AIOLI



Så har snart hela juli månad gått, vem tog den under armen och gick? Galet vad fort tiden går, och jag har inte varit någon aktiv bloggare för fem öre. Inte bara för att jag har haft lite semester vilket jag har haft utan för att jag varken haft tillgång till en dator eller kamera. Och att lägga upp recept utan bilder har väl inte lockat särskilt många besökare vad jag kan tänka mig men nu är jag förhoppningsvis tillbaka som vanligt.


Snart står augusti månad för dörren och det med massa härligheter och möjligheter, Speciellt för oss på västkusten är det kräftpremiär som gäller som står närmast på tapeten. Hattar på, snapsglasen fyllda och ett sånghäfte i handen och kvällen är räddad i sällskap av gott sällskap och goa kräftor-färska såklart. Till detta serveras en hemmagjord aioli (inget alternativ att köpa färdiggjord), vitlöksbröd, en vällagrad matig paj och en god sallad (kan uteslutas).

Hemmagjord aioli 4 portioner:
1,5 dl creme fraiche
Knappt 1 dl majonäs
1-2 vitlöksklyftor
Salt
Litelite svartpeppar

Gör såhär:
Blanda creme fraiche och majonäs. Mortla vitlöken alternativt pressa den. (genom att mortla den får den inte en lika distinkt vitlökssmak utan en snällare ton). Blanda ner vitlöken, salta och peppra. Smaka av och tillsätt om du anser det behövs något mer av någon ingrediens. Låt stå en stund innan ni ska äta föratt dra fram smakerna på den ännu mer.

Kommentera här: