MUMSIGA FRALLOR

 


Ber tusen gånger om ursäkt för min totala frånvaro. För någon månad sedan och ett halvår innan dess har jag kunnat skylla på mycket att göra men de senaste veckorna har jag inte kunnat skylla på det, mer än att jag har ägnat min lediga tid till att vara ledig å träffa nära och kära, något som jag länge har fått tumma på framför annat tråkigt. Men nu hoppas jag kunna leverera lite smaskiga recept till er mer frekvent än senaste tiden. Dessa frallorna gjorde jag förra veckan och blev fantastiskt goda och saftiga. I många brödrecept använder jag morot för att få brödet saftigt men denna gången använde jag fil i. Lika goda färska som att plocka fram ur frysen(åtminstonde nästan lika goda..). Enkla var dem också, utan massa olika moment som är tidskrävande och krångligt för en nybörjare. Så du som inte vanligtvis brukar baka ditt egna bröd, här har du något samskigt att bita i med garanterat bra resultat! 
 
Du behöver: 
1/2 paket jäst
5 dl ljummet vatten
1 dl filmjölk
1 msk honung
1/2 tsk salt
ca. 12 dl mjöl (går att variera mjölsorter efter eget tycke eller vad skafferiet har att erbjuda (sist tog jag 7 dl vetemjöl, 4 dl rågmjöl, 1 dl kruskakli)
 
Gör såhär:
Smula jästen i en bunke, tillsätt vattnet och rör om tills jästen har löst upp sig. Blanda sedan ner filmjölk, honung och salt. Rör om och avsluta med att blanda i mjölet sist. Degen blir ganska lös i konsistensen. Lägg en bakduk över bunken och ställ för att jäsa på en dragfri plats i 1- 1 1/2 timme. Stjälp sedan upp den lösa degen på en rikligt mjölad yta. Dela sedan degen i "trekanter" (valfri annan form går lika bra) och lägg på bakplåtspapper. Strö över lite mjöl på toppen av frallorna för att det ska vara fint. Grädda sedan frallorna i mitten av ugnen på 250 grader 15-17 minuter (beroende på fralloras storlek). 
 



Kommentera här: