SMÖRDEGSHITTEPÅ MED RÖDLÖKSKOMPOTT OCH CHEVRÈ

 
 
 
 Min frånvaro går väl knappast att tala sig ur mer än att tiden inte har funnits till, eller inte har prioriterats åt detta hållet rättare sagt. Jag skulle kunna göra små och korta inlägg varje dag, flera gånger om dagen tillochmed, om detta hade varit en anna blogg. Jag hade kunnat visa alla mina måltider under en dag, samma frukost dag ut och dag in men hur inspirerande är det om jag byter en assiette, lägger en gurkbit istället för en tomat på min smörgås som variation? Inte särskilt kul blir mitt svar. Min ambition med bloggandet är att vara en inspirationskälla med recept som har kvalitet och därmed blir min bloggs motto att kvalitet går före kvantiet och jag hoppas att ni är med mig på det spåret och därmed föredrar färre inlägg än några mindre betydelsefulla. Nog om det. Idag kommer iallafall ett recept som väl har förtjänat sin plats här. Jag har ätit detta som förrätt och som drinktilltugg innan en middag och det är såå himla gott. Svåra är de inte att göra och det ser ut som att det är mer komplicerat än vad det faktiskt är. Kanske ska göra dessa godingar till helgen igen? Gör du det också! 
 
Ingredienser:
2 st rödlökar
1 dl rödvin
3 msk balsamvinäger
2 nypor råsocker
salt, peppar, ev. lite honung samt 1 tsk soja
 
Gör såhär: Skala och strimla löken i tunna skivor. Koka samtliga ingredienser långsamt på svag värme tills konsistensen blir som en marmelad. Lägg rödlökskompotten på en tinad bit smördeg som du har buffat upp kanterna på något. Toppa med några bitar chevréost, pensla kanterna med och ställ in i mitten av ugnen på 180-200 grader i 15-20 minuter. Ringla lite balsamkräm över innan servering och voila, klart att serveras!
 
 
 

Kommentera här: