SLÅNBÄRSSAFT OCH FAKTA OM SLÅNBÄR

 
 
Vad jiddrar hon om nu, slånbär-vad är det? Tänker ni så när ni ser detta? Jo, det ska jag ta och tala om för er. Slånbär är små bär som man inte rekommenderas att äta och ser väldigt lika ut blåbär fast i ett något större format. Växer gör dessa fina frostfärgade blå bär på taggiga buskar lite varstans just nu under hösten. Eftersom man inte kan äta dem som det är men ändå inte kan låta bli att ge bort alla till djuren så kan man ta till vara på dessa genom att göra antingen slånbärslikör eller slånbärssaft. Eftersom jag är mer förtjust i saft föll lotten på det valet för min del denna gången men min tanke är att försöka hitta en god drink med hjälp av denna men det får jag återkomma till.
Slånbärssaft är inte det minsta svårt att göra men det kräver några dagars väntan och förberedande moment innan man kan tappa upp den på flaska och njuta av den. Smaken då tänker ni, smakar det blåbär också? Nej. Som jag fick förklarat för mig så fint av morfars Helena så smakar saften inget annat än slånbär, det går inte att jämföra med något annat och man måste bara prova. Sist men inte minst ska jag även besvara frågan, när kan man plocka bären och hur ska det vara i konsistensen? Bären ska vara blå med en frostad yta, helst lite större i storlek. Egentligen ska bären plockas efter första frostnatten men men kan även fuska och frysa bären i frysen ett dygn innan så får det samma effekt. Så, nu är ni fulländade så ge er ut och plocka dessa bär så kan vi njuta av saften tillsammans i höst!
 
Slånbärssaft 1 sats
2 liter slånbär
7 dl vatten
6 dl strösocker/liter avrunnen saft
1 krm natriumbensonat(citronsyra) /liter avrunnen saft
 
Gör såhär: Lägg bären i en bunke och häll på kokande vatten. Täck bunken och ställ den svalt tills nästa dag. Gör om samma procedur ytterligare två gånger till. Efter att ha gjort detta moment totalt tre gånger är det nu dags att tillverka saften hela vägen. Sila av bären ordentligt genom att låta bären rinna av i en saftsil några timmar så all vätska som finns får chans att rinna ur. Mät sedan upp mängden saft och socker och låt detta koka upp i en kastrull. Låt därefter det sjuda och skumma av saften med hjälp av en sked. Om du vill använda konserveringsmedel (citronsyra) så blanda det tillsammans med en liten del av saften och tillätt det i resterande saft. Rör om och tappa sedan upp i varma rengjorda glasflaskor. Sätt på kork och låt dem svalna.
 

Kommentera här: