KYCKLINGRÖRA MED BAKAD POTATIS-VECKANS SNABBA

 
 
Vad längesedan jag åt bakad potatis! Eller ja, bortsett från igår då vill säga. I vanliga fall är det en sådan typisk rätt som jag så lätt "tröttnar på smaken" på men kanske har jag mognat något för så var inte fallet igår. Klassiska tillbehör brukar vara räkröra eller kyckling/curry men jag gjorde en egen variant igår och när den fick betyget "detta skulle du lätt kunna servera på kafé" av P, då får man väl ändå säga att man lyckats! Bakpotatis kan tillagas i ugn eller i expressfart (mikrovågsugn). Jag gjorde våra i ugnen, det tar ungefär 55 minuter längre tid men jag inbillar mig att potatisen då behåller lite mer näringsämnen än vid tollagning i mikro men det kan vara helt fel. Tillbehör i övrigt hade jag tänkt mig en sallad men eftersom den var slut fick det bli vitlöksfrästa haricotverts och cocktailtimater och det var inte dumt till alls. Seså, är tiden knapp så har ni veckans lösning i denna allt-i-ett-rätt! (Och givetvis går röran lika bra att fylla en baguette eller liknande med). 

Kycklingröra till bakpotatis, 2 st
2 st bakpotatisar
1 stor kycklingfilé eller 2 små
1 dl creme fraiche
0.5 dl turkisk yoghurt/gräddfil
0.25 dl majonäs
1/2 finhackad rödlök
1 msk mango chutney
mycket italiensk salladskrydda
Haricoverts, vitlök, cocktailtomater
 
Gör såhär: Kycklingröra: Dela kycklingen i kuber. Stek i en het panna och krydda med salt, svartpeppar och cayennepeppar,låt sedan kycklingen svalna. Blanda resterande ingredienser till röran i en bunke. Proportionerna är ungefärliga så testa er fram med hur ni önskar ha den. När kycklingen har svalnat kan du även blanda i den, ställ sedan röran i kylskåp en stund.
Bakpotatis i ugn:
Sätt ugnen på 225 grader. Tvätta rent och torka potatisen. Gör några hål i skalet med en gaffel så att inte den spricker när den tillagas. Lägg sedan in potatisen på ett galler i mitten av ugnen i ca 50-60 minuter, vänd på den efter ungefär halva tiden. Tiden kan variera något beroende på potatisens storlek så känn efter med en potatissticka så att den är jämn över hela potatisen. Ta sedan ut potatisen och gör ett snitt längst upp, sedan är den klar att servera tillsammans med kycklingröran.
Haricoverts: Fräs tillsammans med pressad vitlök i en panna med smör/olja några minuter. Lägg sedan i några tomathalvor och stek ytterligare någon minut and voila-klart! 

Kommentera här: