KRONÄRTSKOCKA MED CITRONSMÖR

 
 
Ett av mina starka barndomsminnen är när det var helgmys hemma hos oss. Då fick vi alltid sitta i finrummet och äta och mina föräldrar lagade (alltid) två eller tre-rätters. Favoriträtten var redan då förrätten. För min egen del så hade jag valt skaldjursröra med avocado varje helg, hela året om, men det var ju dessvärre inte bara jag som hade en vilja. Då och då, kanske alltsom oftast på hösten, åt vi kronärtskocka till förrätt. Detta avskydde jag, vad jag minns över allt annat, det var min hemskaste mardröm. Jag tyckte att det luktade pytom och det smakade om ännu värre. Sedan dess har den bilden suttit kvar i mitt huvud att jag inte tycker om kronärtskocka. Fram tills för tre veckor sedan då min värld äntligen fick se ytterligare ett ljus i tunneln. Vad jag har missat under alla dessa år alltså! En förrätt som kräver mindre kunskaper i köket tror jag är svår att hitta, sedan att den ska koka i närmare 40-50 minuter är en annan femma men då kan man fixa med annat under tiden. Som ni märker så kan jag äntligen stoltsera med att starkt gillar kronärtskocka efter att ha ätit det tre helger i rad och förmodligen kommer jag fortsätta så ett tag framöver. Så ni som är som mig- skämmes, ge det ett försök! Vi delar på en kronärtskokca på två som förrätt/tapas men man kan givetvis äta en hel själv också.
 
Tillagning 1 kronärtskocka:
1 kronärtskocka
2 skivor citron
Salt, vatten
 
Citronsmör:
Smör
saft av en knappt 1/2 citron
citronskal av knappt 1/2 citron
lite salt, lite svartpeppar
 
Gör såhär: Skär av stjälken på kronärtskockan. Lägg citronskivorna på varsin sida mellan några blad i kronärtskockan. (det är inte så noga, det ska mest sitta där för att kockan ska behålla färgen något). Bind ett snöre runt så att citronskivorna sitter fast. Koka upp vatten i en kastrull och salta rikligt. Lägg sedan ner kronärtskockan och låt koka på medelvärme under lock i ca. 40-50 minuter. Du märker att kronärtskockan är färdig när det ytersta bladen lossar väldigt lätt när du drar i dem. Häll då av vattnet, klipp bort snöret, släng citronskivorna och ställ kockan uppochnedpå i någon minut så att resten av vattnet kan rinna ut. 
Citronsmör: Under tiden som kronärtskockan kokar kan du göra smöret. Lägg upp lite smör på en tallrik/i en skål och riv lite citronskal över och pressa lite saft av citronen. Salta och peppra pyttelite. Mosa med hjälp aven gaffel in citronsaften något i smöret och smaka av efter eget tyckte mängden citron i smöret beroende på vad du själv gillar. Servera sedan smöret tillsammans med kronärtskockan på så vis att du tar bort bladen och doppar i smöret som du sedan "river" av köttet med tänderna.
 
 

Kommentera här: