BJÖRNBÄRSSYLT

 
 
Björnbärsbuskarna är nästintill tomma på bär nu men jag hoppas att ni hann plocka lite i somras. I år plockade vi mer än vanligt och när min bägare var nästintill proppfull skojar jag om vilken ångest man skulle få om man hade tappt en full bunke. 30 sekunder senare ligger hela min bunke med alla bär mitt i taggsnåret vid mina fötter... Så det var bara att börja om igen och förbanna sig över att man aldrig kan vara tyst. Så vad gör man då med alla dessa godingar när man väl lyckats ta hem dem? En del har jag frusit in som det är och resten har jag gjort sylt på (förrutom de bär som vi redan ätiti upp). Hemmagjord sylt är såå gudagott och löjligt enkelt att göra. Det borde nästan vara förbjudet att ha köpesylt även om det finns goda färdiga sylter också givetvis men det blir inte alls samma smak som med hemmagjord. Givetvis går receptet utmärkt att göra även på köpta och frusna björnbär. Här nedan följer mitt recept på björnbärssylt:
 
Ingredienser:
1 kg björnbär (ca. 2 liter)
4 dl syltsocker
1/2 krm natriumsorbat (citronsyra) (tillsätts för förlängd hållbarhet och kan uteslutas)
 
Gör såhär: Skölj och rensa bären. Lägg bären i en kastrull och blanda i syltsockret. Låt småkoka i ca. 10 minuter tills bären har "saftat av sig" och konsistensen blivit vad du önskar. Du kan se hur syltkonsistensen blir med hjälp av att ta lite sylt på en sked, lägg skeden i kylskåp 1-2 minuter och ta sedan ut och kolla hur konsistensen är. Blanda i slutet ner citronsyran i sylten. Fördela i glasburkar med tätslutande lock och förvara svalt.

Kommentera här: