SKALDJURSLASAGNE-VECKANS SNABBA

Hoppas att helgen varit bra och att ingen har blivit ihjälskrämd. Jag befinner mig i Polen på en weekend när detta inlägget publiceras och förhoppningsvis har jag det toppen! Men för att ni inte ska ha någon idétorka kommande vecka ska jag här ge er ett recept som sköter sig självt i princip och som är vansinnigt gott. Man blandar allt och sedan skjuts in i ugnen en stund och sedan är maten klar att servera. Som vanligt är receptets mått ungefärliga och går utmärkt att byta ut mot liknande ingredienser beroende på vad man har hemma. För att lasagnen ska gå ännu fortare, använd färska lasagneplattor!

1 skaldjurslasagne-låda

2 dl creme fariche
1 liten burk keso (alternativt ytterligare 2 dl creme fraiche eller liknande)
2.5 dl mjölk
170 g kräftstjärtar i lake
170 g räkor i lake, alternativt ett gäng frysta/färska som du skalar. Jag använde frysta skalade eftersom jag föredrar dem framför i lake
4 dl hackad purjolök
2 st fiskbuljongtärningar som smulas
150 g bladspenat
250 g cocktailtomater
1 msk sambal oelek
½ till 1 citron efter smak
Lasagneplattor
200 g mozzarella/annan ost
Salt och peppar
Örtagårdssalt


Gör såhär: Sätt ugnen på 225 grader. Rör ihop samtliga ingredienser i en bunke. Varva bunkens innehåll med lasagneplattorna i en ugnssäker form. Avsluuta med att strö mozzarellaosten uppepå. Grädda i mitten av ugnen i ca. 40 min. Servera tillsammans med en tomat/löksallad eller liknande.

Kommentera här: