CITRONKYCKLING MED OLIVER I LERGRYTA

 
Att laga mat i lergryta är något som jag förstått inte är lika poppis nu som det var för många år sedan tillbaka men det är,troligtvis precis som allt annat, en återkommande trend i köket. Det verkar som de flesta hem har en lergryta (min generations föräldrar åtminstonde) och vi fick en gammal som inte används längre. Eftersom jag inte har några bra recept och inte kan minnas vad jag ätit med det innan var det lite av en utmaning att laga mat med lergryta men det skulle sedan visa sig vara en enkel match då man bara slänger i lite vad man har och så sköter det sig sedan av sig självt i ugnen. Koka lite ris och gör en sallad och sedan när timmen har gått så har man fått en kyckling som smälter i munnen och en sås som är fantastisk. Magert blir det också och ännu magrare blir det om man väljer att utesluta grädden. Jag ska definitivt försöka mig på fler recept med lergryta, ska bara ragga upp lite fler recept först. Så ni som har en lergryta, det är dags att damma av den nu och ni som inte har, era föräldrar har troligtvis en som står som ni kan låna, och ni som ligger inne på goda lergrytsrecept, dela gärna med er så ska jag testa dem!
 
Du behöver: 
1 hel färsk (majs)kyckling
flingsalt och svartpeppar
olivolja
4 st vitlöksklyftor
2 st gul/röd lök
1 msk tamarisoja
1/2 dl bladpersilja
1/2 msk örtagårdskrydda
1 kvist rosmarin
1-2 st citroner
1/2 dl oliver
1-2 dl matlagningsgrädde
 
Gör såhär: Lägg lergrytan i blöt minst 15 minuter, gärna lite längre. Sätt ugnen på 200 grader. Dela kycklingen i mindre bitar. Blanda salt, svartpeppar, olivolja, soja, två pressade vitlöksklyftor, rivet skal och saft från 1/2 citron och örtagårdskrydda i en skål. Blanda runt och gnid sedan in kycklingen i blandningen. Varva sedan kycklingen med persilja, resten av citronen, löken grovt delad och hela vitlöksklyftor och lägg i lergrytan. Ställ sedan in lergrytan med lock i mitten av ugnen i ca 1 timme. Häll i lite grädde det sista fem minuterna för att få en god sås till. Lägg i oliverna i grytan strax innan servering och servera tillsammans med ris och en blandsallad. 

Kommentera här: