LAXHAMBURGARE MED SMAK AV BASILIKA

 
Bland det bästa med sommarhalvåret måste ändå vara att man kan grilla! Det är sådan gemenskap, luktar så fantabulöst gott och smakar om möjligt ännu godare. I fredags hade vi en myskväll bara jag och P och jag förberedde maten (P fick grilla). Valet stod mellan den heta trenden just nu, hamburgare eller att grilla lax och då slog jag två flugor i en smäll och gjorde egna laxhamburgare. Nu har jag inte testat att köpa eller äta det ute tidigare men jag kan verkligen rekommendera att göra dem från grunden. Det var väldigt enkelt, gick snabbt att göra och smakade sååå gott! Rent spontant så känns det som att detta receptet kommer att göras flertalet gånger under sommaren hos oss! Tillbehören går givetvis att byta ut mot vad man själv önskar!
 
4 st laxhamburgare
350 g laxfilé
1/2 msk majsmjöl
Salt, citronpeppar
10 blad färsk basilika
 
Basilika/limesås
Creme fraiche
1/2 vitlöksklyfta
1/2 pressad lime
Skalet av 1/2 lime
Salt, svartpeppar
 
Tillbehör
2-3 msk majonäs
Rödlök
Gurka
Tomat
Färsk vitkål
Selleri
Nachochips
2 skivor surdegsbröd
 
 
 
Gör såhär: Dela laxfilén i bitar och kör i en mixer alt. finhacka. Blanda tillsammans med majsmjöl, salt, citronpeppar och finhackad basilika. Forma till fyra hamburgare.
Sås: Riv limeskalet fint, blanda tillsammans med creme fraiche, saft av limen, finhackad vitlök och smaka av med salt och peppar. 
Tillbehören: Servera laxhamburgaren på 1/2 surdegsbröd som du grillat alt. rostat, toppat med hackade och skivade grönsaker, majonäs, basilika/limesås, nachochips och selleristavar till.
 
 
 
 

Kommentera här: