PASTA MED TONFISK-VECKANS SNABBA

 
Dagens recept blev jag vid i all hast på jobbet för bara några timmar sedan då det luktade citron och fisk i lunchrummet på jobbet. Medan jag stod och diskade fick jag receptet snabbt rabblat för mig och sedan var det inget mer med det. Någon timme senare stod jag i matbutiken och eftersom klockan var 19.30 hade min matklocka ringt för länge sedan. Tonfiskreceptet dök då upp i huvudet eftersom det låg närmast till hands och skulle även gå snabbt att slänga ihop. Inget märkvärdigt alls var min första tanke men rätten får en smak som påminner om både lax och musslor på något konstigt vänster och jag längtar alla redan efter min lunchlåda jag ska få äta imorgon igen. Det var längesedan jag tyckte att något jag själv lagade som är såpass enkelt var så himla gott så detta kan jag verkligen rekommendera!
 
2 portioner
4 champinjoner
1 gul lök
2 små vitlöksklyftor
2.5 dl matlagningsgrädde
2 små burkar tonfisk
salt, svartpeppar
rivet skal av 1/2 citron
Färsk persilja
Pasta
 
Gör såhär: Hacka löken och champinjonerna. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. Fräs lök och champinjoner i olja i en het panna några minuter, salta, peppra och riv vitlöken över. Tillsätt därefter grädden och därefter tonfisken. Rör om och låt småputtra några minuter, riv sedan ner skalet av citronen och smaka av med salt och peppar. Avsluta med att klippa ner en näve färsk persilja och rör runt lite lätt. Servera tillsammans med den nykokta pastan.

Kommentera här: