HEMMAGJORD TOMATSÅS OCH PX2-VECKANS SNABBA




Jag har inte försvunnit, jag har bara inte prioriterat bloggandet i första hand de senaste dagarna. positivt är dock att jag hunnit ladda upp med en liten recepthög att dela med mig av det kommande inläggen så ni har något smarrigt att se framemot. Idag blir det något så enkelt som hemmagjord tomatsås med pasta. Jag älskar som bekant pasta och de tillsammans med en riktigt bra hemmagjord tomatsås så kan man hamna i himmelriket för en stund. Eftersom detta är en himla billig rätt skulle jag rekommendera att lägga några kronor extra på en riktigt bra burk med krossade tomater om man inte använder sig av färska för i denna rätten gör det stor skillnad! Bara att slänga ihop och njuta!
 
 
4 portioner
3 toma
1 gullök
2 st vitlöksklyftor
1 msk olivolja
3 tomater/ 1 burk krossade tomater av bra kvalité (400 g)
1 msk ajvar relish (kan uteslutas)
1 tsk torkad basilika
1 tsk torkad oregano
salt och svartpeppar

Gör såhär: och hacka lök och vitlök fint och bryn i en het panna med olivoljan i några minuter. Tillsätt sedan hackade färska tomater/ en burk med krossade tomater, ajvar relish, basilika och oregano. Låt tomatsåsen koka i cirka 10 minuter och smaka sedan av med salt och svartpeppar. Servera tillsammans med nykokt pasta (spagetti föredrar jag) och färskriven parmesanost på toppen!
 
TIPS! Denna tomatsåsen går utmärkt att ha på pizza, ta bara bort 1 st vitlök och oreganon från receptet och gör sedan precis på samma sätt som ovan!
 
 

Kommentera här: