MANNERSTRÖMS FALUKORV I UGN

 
 


Denna rätten blev av tack vare att vi pendlar tre timmar varje dag och har på tok för mycket tid att prata på vilket resulterar i de mest konstiga samtalsämnen. Jag hade tinat en falukorv någon dag innan men hade adrig lagat den vilket blev ett samtalsämne en morgon på bussen, varpå jag säger att den ska slängas. Rebecka stoppar mig och delar med sig av detta recept som hon åt för flera årsedan som ursprungligen kommer från Leif Mannerström. Falukorv är ingen höjdare till mat, ingen delikatess eller något jag ska höja till skyarna för då skulle ni inte tro mig men med tanke på att det är just en falukorv vi pratar om så måste jag säga att detta måste vara det godaste man kan göra av denna böjda korv. Väl värt att testa, jag ska definitivt göra detta igen! Och är det någon ingrediens som du grinar på nosen för så hoppa över den, receptet är inte ristat i sten!
 
4 portioner
800 g falukorv med hög kötthalt
1 purjolök
1 gul lök
5 tomater
2 saltgurkor/hackad saltgurka
2 msk finhackad, färsk timjan
2 dl matlagningsgrädde 15%
2 dl riven västerbottensost
Svensk grov senap
Chilisås
Salt och peppar

Emmas hemmagjorda potatismos:
6-8 potatisar (helst mjölig sort)
25 g smör
1-1.5 dl mjölk
salt peppar, 0.5 st muskotnöt
 
Gör såhär:
Falukorv i ugn: Sätt ugnen på 175°C.  Dela och skölj purjolöken noga. Hacka purjolöken grovt och skär gullöken i tunna skivor. Smörj en stor ugnssäker form och fördela purjolöken i botten på formen. Dela falukorven på mitten och lägg i formen på bädden av purjolöken. Bred på senap och chilisås på korven med hjälp av en smörkniv. Salta, peppra och ha på timjan. Dela tomaterna i mindre bitar, saltgurkan likaså och fördela i skåran på korven och över. Häll på grädden och toppa med riven ost. Gratinera i mitten av ugnen i ca 30 minuter, gör under tiden potatismoset.
Potatismos: Skala och koka potatisarna. Dela potatisen i mindre bitar eller pressa den tillsammans med smör. Tillsätt sedan lite mjölk i taget tills du ör nöjd med konsistensen. Smaka av med salt och finriven muskotnöt.

Kommentera här: