BLOMKÅL OCH BROCCOLIGRATÄNG-VECKANS SNABBA

 
Har ni ont om tid för matlagning denna vecka? Jag har lösningen! Här kommer ett enkelt, gott och hälsosamt recept som ger dig fullt med energi och tid för annat du ska hinna med. En allt-i-ett- rätt som går utmärkt att frysa in och ta fram en annan dag när tiden är  än mer knapp! Svårare än så var det inte idag:) 
 
1 gratäng, 4-5 portioner
1/2 blomkål
1 st broccoli
1 st liten rödlök/gul lök
Skruvar
5 dl mjölk
ca.2 msk vetemjöl
Riven ost
Pinjenötter
 
Gör såhär: Koka pastan enligt ansvisningarna på paketet. Dela broccolin och blomkålen i mindre bitar. När det är ungefär 2-3 minuter kvar på pastans koktid så lägg ner även broccolin och bomkålen och låt koka tillsammans med pastan de sista minuterna. Värm upp mjölken i en kastrull på spisen och vispa ner vetemjöl tills det blir en något tjockare konsistens på redningen. Salta och peppra redningen med valfria kryddor och blanda ner riven ost så att det smälter. Blanda sedan ostsåsen/redningen tillsamans med pasta och grönsakerna och lägg i en ugnssäker form. Strö lite riven ost på toppen av gratängen och grädda i mitten av ugnen i ca. 15 minuter tills gratängen fått färg. Servera tillsammans med en god sallad och rostade pinjenötter.
 
1 lillemor johansson:

skriven

Jag letade eg. efter recept på djupfryst blomkål. Blomkålshuvudet behöver kokas när jag köpt det men jag kan inte äta allt på en gång. Därför behöver jag spara det på något sätt o jag tänkte att frysning borde gå. Försöker i alla fall, hoppas det inte blir segt.

Kommentera här: