BANANSHAKE OCH HUSMORSTIPS

 
 
Jag är svag för smoothies. Förrutom smoothies och smörgåsar så älskar jag som bekant även alla slags frukt och har alltid hemma. Nu när man äntligen har fått några veckors ledighet är inte fruktkonsumtionen densamma som under pluggperioderna utan äpplen och clementiner byts gärna ut mot melon, jordgubbar, bär och annat gott. Bananen får odck hänga kvar eftersom den är bra att äta direkt efter träning men efter att jag nu har legat inne i flera dagar sjuk och träning har alltså uteblivit i en vecka så ligger även bananerna och blir dåliga.
Att slänga mat är något jag försöker undvika i största mån och frysen är då en räddare i nöden. Förra veckan testade jag att frysa ner banan för att ta upp och använda i just smoothie och faktum är att jag nu föredrar fryst banan än färsk i smoothie. Eftersom bananen är kall blir hela smoothien kall och får en krämigare konsistens och den får en glassliknande känsla och det passar mig utmärkt i denna värmen! Så, har ni precis som jag lite trötta bananer där hemma på bänken, skiva ner och lägg i frysen och plocka fram nästa gång du är sugen på en smoothie!
 
Bananshake:
1 st banan
Vaniljyoghurt
Rågflingor
Linfrön
 
Gör såhär: Dela bananen i skivor. Lägg i en mixer tillsammans med yoghurt,linfrön och rågflingor och kör till en slät konsistens. Häll upp i glas och servera omedelbums!
 
 

Kommentera här: