HALLONGROTTANS TEKAKOR

 
 
Dessa såg jag i en tidining och var bara tvungen att testa. givetvis ställde jag mig en lördagsmorgon mitt i tentapluggandet och tillverkade dessa små godingar, allt för att slippa undan skolböckerna.. Faktum är att jag gjorde första gången med citronsmak och med mörk blockchoklad och det rekommenderar jag inte. De blev betydligt godare med vanlig marabou mjökchoklad och med ett grundrecept på "mördegskakor". Perfekta som en ge bort present eller om du vill imponera på dina vänner när det blir dags för after noon tea. 

Ingredienser, ca 40 stycken
200 g smör
1 tsk vaniljsocker
1 dl strösockel
4 1/2 dl vetemjöl
50 g choklad (jag skulle rekommendera ljus, ex. marabou mjölkchoklad, mörk blockchoklad blev för beskt för min smak)

Gör såhär:  Vispa smör, vaniljsocker och socker tills smeten det blir ljust och poröst. Tillsätt därefter mjöl och vispa försiktigt (på lägre hastighet än tidigare) det blivit en smulig deg. Tryck ihop degen med handen i bunken och tryck/kavla ut den. tag sedan en tepåse och klipp ut formen av denna på ett bakplåtspapper. Skär sedan ut "tepåsar" ur mördegen och lägg de på ett bakplåtspapper på en plåt och gör ett hål för snöret ca 0.5 cm in på kakan. Ställ kallt i 10 minuter innan de åker in i ugnen för att kakorna ska behålla sin form. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca. 8-12 minuter. Låt kakorna svalna och smält sedan choklad i vattenbad och doppa "tespåsarna" i chokladen och låt sedan stelna på pappret iKnyt snören i hålen och sedan.

Kommentera här: