PANNKAKOR OCH HEMMAGJORD SYLT

 
 
Ibland överraskas man av minsta lilla. Ni som känner mig vet att jag är en morgonpigg själ som är uppe och grejar varje morgon mellan 07:00-08:00 oavsett om det är vardag eller helg men imorse gick det bara inte att komma upp ur sängen. P vaknade och tog fram klockan som lyste 07:18 och jag var påväg att vakna till liv och gå upp tillsammans med honom men min kropp orkade inte så medan han gick upp låg jag kvar för att dra mig men lyckades somna om (vilket är mycket ovanligt). När jag sedan vaknade till liv igen någon timme senare, nästan lika trött som första gången, tog jag mig ändå upp då jag hörde lite tassande på köksgolvet. Vad jag inte hade en aning om var att P hade gjort egen jordgubbssylt och var i full skå med att grädda pannkakor-till frukost! Stackarn har varit sjuk och legat 24/7 i flera dagar och äntligen blivit bättre men jag trodde nästan han hade blivit sjuk på riktigt när jag såg allt detta. Fantastisk överraskning och en riktig pannkaksfest som var en utmärkt start på dagen!
 
P:s tunna pannkakor, 2 portioner
3 st ägg
3 dl mjölk
1.5 dl mjöl
lite salt
 
Receptet på jordgubbssylten ligger under kategorin Sylt/marmelad.
 
Gör såhär: Blanda mjölken tillsammans med mjölet och tillsätt sedan ett ägg i taget och sist saltet. Låt sedan vila en liten stund innan det är dags att börja grädda. Viktigt är att steka pannkakorna i smör och för att lyckas få dem riktigt tunna så gäller det att sätta på plattan i god tid för att få rätt värme på den och gärna använda en teflonpanna. När plattan blivit varm kan man sedan sänka och steka på medelvärme.
 
 

Kommentera här: