HALLONGROTTANS BLÅBÄRSPAJ MED FARINSOCKER

 
 
 
Testade en ny variant av paj för några dagar sedan. Bjöd bort den så hann inte smaka på hela resultatet men det blev pajdeg över som jag till min förtjusning åt upp. Det fanns inget recept om var såhär från början utan jag testade mig fram och vågar påstå att det vart en väldigt god smulpaj. Lite knäckigare/koligare i smaken med hjälp av farinsockret istället för vanligt strösocker som jag vantligtvis annars använder. Något mörkare och fastare i konsistensen blev den också, inte särskilt smuligt alltså men vad gör det, bara att strunta i att kalla den för smulpaj. Tror även att pajdegen kan passa utmärkt till lite syrligare varianter såsom hallon eller rabarber, ska testas i framtiden. :)
 
Du behöver:
125 g smör
1 dl rågflingor/havregryn
2 dl vetemjöl
1 dl ljust farinsocker
ca. 3 dl blåbär
 
Gör såhär:
Blanda rågflingor/havregrynen och vetemjöl med farinsocker i en bunke. Tillsätt sedan smöret i mindre kuber och och finfördela det i själva mjölblandningen tills de bildar en smulig massa. Smöra och bröa en form med kokosflingor. Lägg blåbären i formen och strö evnutellt över lite socker och potatismjöl(för fastare konsistens). Fördela sedan smuldegen över bären i formen och grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 20 minuter. Servera tillsammans med gammeldags vaniljglass!
 

Kommentera här: