ROSMARINDOFTANDE ROTFRUKTER I UGN MED SVAMPSÅS

 
Jag har ett kök! Äntligen har jag ett kök och kan laga mat igen. Vattnet är inte inkopplat och sådär  för vi väntar på vår kran men jag har en ugn, en häll och en arbetsbänk så nu kan det äntligen ätas riktig mat igen. Helgen har varit en lång uppförsbacke med renoveringen. Vi har haft motvind i princip hela vägen men med en envetenhet i kroppen så har vi äntligen kommit upp på kullen så nu är det (bara) småfixet kvar:) 
Ska därför bjuda på första måltiden i nya köket där pricken över i:et är min svampsås. Testade mig fram receptet när vi hade tjejkväll för några veckor sedan och har längtat efter den sedan dess så den fick det bli igår. P tyckte att såsen smakade skog och bad mig sedan att inte snåla med den på tallriken, så jag förutsätter att även han var belåten;) Den passar lika bra till potatis som till pasta eller ris. Helt klart min godaste sås som jag själv komponerat-måste testas!!
 
2-3 portioner sås:
3 st små schalottenlökar
1.5 dl grädde
1-1.5 dl creme fraiche
1 rejäl näve kantareller/trattkantareller
3 st (skogs)champinjoner
1/2 st svampbuljongtärning
ca 1 tsk soja
ca 1 tsk viltfond/kalvfond
flingsalt, svartpeppar, paprikapulver, cayenne
 
Rotfrukter:
Potatis av fast sort
Palsternacka
Morot
Cocktail/körsbärstomater
Olivolja
Rosmarin
Flingsalt
 
Gör såhär:
Såsen: Finhacka löken och dela svampen i önskad storlek. Fräs i en liten gryta löken i smör så att den blir gyllenbrun. Lägg sedan i champinjonerna och efter ytterligare någon minut kantarellerna. Om du använder torkad svamp så lägg först i vattenbad någon minut och krama ut vattnet innan svampen åker ner i grytan. Blanda sedan ner grädde, creme fracihe, buljongen, soja, fond och smaka av med kryddorna.  Låt småputtra under lock till något fastare konsistens, sedan är den klar att avnjutas!
Rotfrukter: Sätt ugnen på 225 grader. Skala och dela rotfrukterna i önskad storlek, lägg sedan på bakplåtspapper i en ugnssäker form. Ringla olivolja, rosmarin och flingsalt över och rör om. Lägg på tomaterna hela. Ställ in i mitten av ugnen ca 25 minuter. 
Till detta åt vi ryggbiff som stektes i en gjutjärnspanna med lite salt och peppar på. 
 
 
 

Kommentera här: