APELSINDOFTANDE LAX MED MOROTSTZATZIKI



Jag lever, var inte oroliga, det är bara de att mina timmar på dygnet räcker inte riktigt till just för tillfället.
Vi kom hem i måndags natt från Italien, och hade det inte varit för att vi hade en flygbiljett hem så hade jag gärna stannat kvar. Visst trodde jag att det skulle vara god mat men inte i närheten av så god som jag har ätit! Heeelt galet! Jag ska försöka trixa fram liknande recept som vi åt där nere och dela med mig av men vi får se hur det går.
Nu är det full rulle här hemma. Vi började i tisdagskväll att packa eftersom vi får nycklarna till vår lägenhet imorgon förmiddag och här är mer eller mindre kaos just nu. Trots lite vemod i kroppen så är det ändå med stor förväntan och pirr i magen som jag längtar tills imorgon.
 
Har hört att det efterfrågas lite fler recept på fisk. Jag älskar fisk men har inte så många bra recept som jag skulle vilja så om någon har ett recept att dela med sig av så hör av er så ska jag mer än gärna testa detta. Idag blir det iallafall en frisk fisk som vi åt i veckan som passar utmärkt i denna sommarhetta!

Ingredienser 2 portioner:
Lax för två portioner
1/2 apelsin
Salt
Vitpeppar
Paprikakrydda/pulver

Morotstzatziki:
1 stor morot
2 dl turkisk yoghurt
1 st vitlöksklyfta
Olivolja
Salt

Tillbehör: Färskpotatis och stekt sparris.

Gör såhär: Sätt ugnen på 125 grader. Dela laxen i lagom stora bitar. Salta och peppra på ovansidan av laxen(där skinnet inte är). Stek i lite smör i en panna med skinnsidan uppåt. Efter några minuter så pressa en apelsin i pannan mellan laxbitarna så att laxen nästan puttrar i det. Lägg sedan laxen i en ugnssäker form med skinnsidan neråt och finriv lite apelsinskal över laxen. Ställ in i ugnen ca. 20 minuter.
Morotstzatziki: Blanda rårivna morötter, finhackad vitlök, turkisk yoghurt, lite olivolja och salt i en skål. Ju längre den står desto mer smak får den.
Servera laxen och tzatzikin tillsammans med stekt sparris och färkpotatis.