FYLLDA OXRULLADER



Snart dags för oss att de oss av mot fjällstopparna. Har nu på morgonen varit och handlat maten som ska med upp. Trots att jag var där klockan åtta imorse när det inte var något folk och trots att jag hade en handlelista så tog det ändå nästan exakt två timmar, hur är det möjligt?? Hur gör familjer? Är glad att jag bara behöver handla till två vanligtvis, det räcker. Dessutom skämdes jag nästan för expediten i kassan som fick sådant jobb, och kön som jag skapade bakom mig. Var tvungen att förklara mig att alla dessa onyttigheter( ja, det blir ingen hälsoresa...) inte var enbart till mig utan andra hunriga själar, hon skrattade och sa att det går åt mer än vad man tror. Jotack, jag märkte det...
Häromdagen provade vi på att göra oxrullader och det tänkte jag bjuda på idag. Det var väldigt gott tillsammans med bara sallad men jag hade granatäpple i salladen, det rekommenderas inte trots att det är fint för ögat, de skar sig med de andra smakerna. Enkelt var det också såklart!

INGREDIENSER 8 RULLDER OCH FYLLNING:

8 skivor lövbiff
1 gullök
1-2 vitlöksklyftor
ca 100 gram champinjoner
lite persilja och timjan
salt och peppar
1 msk Dijonsenap
2 msk Creme fraiche
1-2 msk Philadelphiaost/ricottaost
SÅS:
1-2 dl vatten
ca 1 msk oxfond/kalvfond
ca 2 dl matlagningsgrädde
salt, peppar
Ev. lite timjan
Ev. lite paprikakrydda


GÖR SÅHÄR:
Skala och finhacka lök och vitlök. Hacka champinjonerna. Stek i smör några minuter tills de fått fin färg och löken har blivit mjuk. Blanda dijonsenap, creme fraiche och ost i en separat bunke. Tillsätt lök och svampblandningen tillsammans med de andra ingredienerna till en röra. Klicka ut denna på lövbiffen och rulla sedan ihop lövbiffen. Fäst med tandpetare så att fyllningen ligger kvar i.
Fräs på rulladerna i en stekpanna tills de ftt fin färg, endast någon/några minuter på var sida.
När rulladerna fått fin färg, tillsätt vatten och fond. Låt puttra på svag värme under lock i ca 25 minuter. När 25 minuter har gått- tillsätt matlagningsgrädde och låt puttra ytterligare 5 minuter. Salta och peppra om det behövs. Servera tillsammans med en sallad, potatis eller cous cous.

Kommentera här: