SKURNA PEPPARKAKOR

 
Så har 1:a advent knackat på dörren och den är såå välkommen! Haft en allmänt stressig vecka med många punkter på att-göra-listan men nu är det mesta avbockat och snart väntar glögg och hemmagjorda skurna pepparkakor i soffan. Dagen har inletts med att vakna i Örby och ha mysig frukost hemma och sedan jobbat på Grandmas. Älskar mitt jobb och får en pirr-i-magen-du-är-kär-känsla när jag jobbar. Extra mycket i juletid eftersom det är en speciell stämning just då. Alla ska handla sina julklappar och jag får hjälpa till att vara delaktig i gåvan de ska ge bort genom en fin inslagning och det är något speciellt med det när alla är så tacksamma.
 
 
 
 
Dagens recept har levererats av ingen mindre än käraste farmor. Skurna pepparkakor är den enklaste varianten av pepparkakor man kan göra och även den snabbaste då man varken behöver kavla degen eller göra figurer. 
Tänkte söndagarna framöver dela med mig av mina bästa julrecept för att det ska bli lite lucköppning även här. 
Och  på tal om något helt annat så tar jag för givet att alla läsare följer julkalendern även i år. Ni som känner mig vet att jag varje år sitter som ett barn framför den men i år känns det något alldeles särskilt.
Ha en fin kväll och njut av att det är december och allt vad det innebär!
 
200 g smör
2 dl strösocker
1 dl sirap
1 1/2 tsk kanel
1 1/2 tsk ingefära
1 1/2 tsk kryddnejlika
1 1/2 tsk bikarbonat
1 dl sötmandel
ca 7 dl vetemjöl
2 krm cedroolja eller rivet skal och saft av en citron
 
GÖR SÅHÄR:
Låt smöret bli rumstempererat och blanda sedan tillsammans med socker och sirap. Rör poröst. Tillsätt kanel, ingefära, kryddnejlika, bikarbonat och cederoolja/citronen och rör om alltsammans. Finhacka mandeln. Slå upp vetemjölet på ett bakbord tillsammans med smeten och jobba in mjölet till en smidig deg. Dela sedan degen i två delar och forma till två rullar. Förvara i kylen några timmar eller över natten. 
Värm ugnen till 200 grader, ta ut degen ur kylskåpet och skär med en vass kniv i tunna skivor. Kakorna blir något större i ugnen men inte jättemycket. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen 5-7 minuter beroende på tjockleken.
 
 
1 Johanna:

skriven

Fina!!

Kommentera här: