RÖDBETSRÅRAKOR MED KRÄMIG GETOST-VECKANS SNABBA



Ett utmärkt vegetariskt alternativ nu såhär på sensommaren när vi har grillat alldeles för mycket kött och fisk! Och kan man inte utesluta det så använd detta recept som ett tillbehör och komplement till de du har på grillen.  Idén på receptet fann jag i allt om mat´s tidning när jag låg på stranden och lusläste den för någon vecka sedan  då det var fint väder. Såklart kunde jag ju inte gå efter ett recept utan att göra min egen variant av de hela och byta ut och lägga till ingredienser men jag lovar att detta blev godare än det ursprungliga receptet så ni missar inget! Det går snabbt och är enkelt att göra, och på få råvaror. Är allra godast att äta samma dag som man gör dom (tror jag). Ni kommer bli förvånade vad gott detta recept är, jag ska villigt erkänna att jag är ingen rödbetorfantast men får jag det i denna form tillsammans med getost så äter jag det mer än gärna- prova du också!


Du behöver:
1 knipperödbetor (ca 500 g)
2 ägg
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
Getost
 
Basilikasås:
2 nävar basilikablad
2 dl turkisk yoghurt
Italiensk salladskrydda
ev. lite svartpeppar
 
Basilikasås:
Hacka basilikan fint. Blanda tillsammans med med turkisk yoghurt och italiens salladskrydda. Smaka av. Ställ kallt. Går utmärkt att göra i förväg, då får den fram smakerna än mer. 
Rödbetsrårakor:
Skala och grovriv rödbetorna. Blanda tillsammans med ägg, salt och svartpeppar i en bunke. Krama ur lite av rödbetssaften och forma till biffar. Hetta upp en panna och lägg i olivolja. Stek rödbetsrårakorna påmedelvärme i ca 4 minuter på varje sida. Lägg upp på ett fat och smula fikligt med krämig getost över. Servera tillsammans med basilikasåsen ovan och en blandsallad med nektariner-passar jättebra och är en bra perfekt brytning till resten!
 
 

Kommentera här: