KLADDKAKSMUFFINS MED SMAK NR:001


Jag har aldrig varit så väldans förtjust i choklad men efter att ha bott tillsammans med en chokladfanatiker ett bra tag så har jag liksom automatiskt hamnat i chokladträsket frivilligt eller ofrivilligt. Något som jag däremot alltid har gillat när det kommer till choklad är kladdkaka- det är de absolut godaste jag vet när choklad är med i bakverk.
A och O för en lyckad kladdkaka är att inte låta den vara inne för länge i ugnen. Som ordet beskriver ska den ju vara kladdig! De man också kan tänka på är att inte vispa smeten utan röra runt för att undvika att få in luft i smeten- då blir den extra mustig!

Receptet nedan är mitt grundrecept för en kladdkaka. Häromdagen gjorde jag istället dubbel sats och gjorde kladdkakemuffins istället med två olika smaker- daim och havssalt!

KLADDKAKA GRUNDRECEPT
3 dl socker
2 st ekologiska ägg
125 g smör (inte margarin)
200 g choklad
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao av bra kvalité
En nypa salt (gärna havssalt)
Sätt ugnen på 180 grader. Rör ihop socker och ägg. Smält smöret och blanda i chokladen i smöret så att den smälter. Ta en ny bunke och blanda samman vetemjöl, kakao, vaniljsocker och salt. rör i de växelvis med chokladoch smörblandningen och rör om till en jämns smet. Smöra och och bröa en form(antingen med ströbröd eller kokosflingor). Grädda i ugnen ca 20-25 minuter beroende på formens storlek.
 
KLADDKAKAN/MUFFINSENS SMAKSÄTTNING
Fyllning 1: Krossad daim
Fyllning : Havssalt
Fyllning 3: After eight choklad
Blanda antingen ett lager fyllning och ett lager smet växelvis eller avsluta med fyllningen och tryck ner den i kakan. Om du använder after eight så föreslår jag att man kör växelvis, havssalt däremot brukar jag endast ta överst för att inte kakan ska smaka för salt.