LUSSEBULLAR

 
1:a advent är här med storm! Jag ska villigt erkänna att trots att stjärnan lyser i fönstret, julstrumpan är framme och på adventljusstaken lyser ett ljus så har jag ändå inte den rikiga julkänslan ännu. Sedan i fredags har jag spelat julmusik och visst hjälper det men med tanke på att jag inte ens behövt använda min vinterjacka ännu och att det just nu utanför blåser storm så känns julen längre bort än vad den är. För att bättra på känslan något i ruskvädret och första advent har jag idag bakat en ny variant av lussebullar. Jag är inget fan av klassiska lussekatter, jag tycker i ärlighetens namn att de är ganska tråkiga i smaken så jag gjorde en juligare variant av en vanlig klassisk bulle och vilken aha upplevelse det blev! Väl värt att prova om ni som mig kan tänka er att bryta lite mot traditionen. Självklart kan man göra lussekatter av denna smet också men jag hade köpt så fina juliga formar så jag gjorde den klassiska formen. Nu fram till jul tänker jag bjuda på ett juligt recept varje advent, och även försöka så gott jag kan under veckora men det är fullt upp på alla håll och kanter hela december och här på hallongrottans går kvalitet framför kvantitet!
 
Ingredienser till degen:
5 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
1 g saffran
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
1 tsk malen kardemumma
15-16 dl vetemjöl
125 g rumstempererat smör

Ingredienser till fyllningen:
200 g smör
2 dl strösocker
1 msk kanel
1 msk vaniljsocker
1 msk malen kardemumma
100 g grovriven mandelmassa

Garnering: 1 st vispat ägg. Rostade mandelspån, pärlsocker eller hela kardemummakärnor.

Gör såhär:
Värm mjölken till 37 grader. Blanda tillammans med jästen så att den löser upp sig. Tillsätt sedan socker, kardemumma och salt, saffran och rör om. Blanda i nästan allt av mjölet och arbeta ordentligt. Klicka i smöret och rör om. När det är en fin deg, lägg ner i bunken och låt jäsa under bakduk 30 minuter.

Gör fyllningen. Blanda alla ingredienser utom mandelmassan till en jämn smet. Riv mandelmassan på rivjärn.

När degen jäst färdigt. Dela upp degen i fyra delar och kavla ut på mjölat bakbord. Jag fördrar ganska tunn deg här. När du är nöjd med tjockleken på degen, smöra ut fyllningen över degen, strö över mandelmassan. Rulla ihop degen till en rulle och skär degen i ca 2 cm tjocka bitar och lägg i bullformar på en plåt, alternativt vik över ena halvan av degen över den andra- skär i ca 1,5 cm tjocka stripor och snurra ihop till en bulle. Låt jäsa ytterligare 20-30 minuter. Sätt på ugnen på 250 grader.
Innan bullarna ska in i ugnen, pensla vispat ägg och garnera.
Grädda i mitten av ugnen 8-10 minuter.