Färska musslor och citronfettucine




Gah!

En av mina favoriträtter. Jag är en sann pastaälskare. Varje gång jag är på en restaurang kollar jag alltid pastautbudet först och ofta slutar jag leta vidare i menyn efter att ha hamnat på pastarätterna.
Detta är ett superenkelt recept på en pastarätt som blir såå god! Desto mindre ingredienser, desto bättre.


Färskpasta (jag gillar bäst fettucine med citronsmak men vanlig pasta går också bra)
1 nät med fäsrka musslor(brukar räcka till 3-4 pers)
Vitt vin
Vitlök
Gullök
Cocktailtomater
Salt
Peppar

Parmesanost

Det finns inga bestämda mått på detta recept utan man får helt enkelt smaka sig fram.

Tvätta och ta bort de döda musslorna. Hacka lök och finhacka några vitlöksklyftor. Fräs detta i en gryta snabbt. Tillsätt vin och musslor och låt koka några minuter. Koka färskpastan. När musslorna öppnar sig, tillsätt cocktailtomater och låt koka med i några minuter. Salta och peppra. När pastan har kokat färdigt, blanda allt tillsammans. Lägg upp i en skål, ringla grovt riven parmesanost över och servera genast!

Kommentera här: