UGNSBAKAD LAX MED FYLLNING


Nu var det ett tag sedan som det kom ett inlägg, min tid har varit upptagen av annat. Nu är jag legitimerad golfare tillexempel. Nedan täntke jag dela med mig av ett recept som vi gjorde tidigare i veckan. En färsk laxbit som vi fyllde med lite kylskåpsrens. Bilderna kanske inte var de bästa men smaken var desto bättre. Se recept nedan:
 
Du behöver:
Färsk lax eller laxfilébitar
Citronpeppar
Havssalt
Svartpeppar
Dill
Pressad citron

Fyllning:
100 g Philadelphia Naturell Original
1 st vitlöksklyfta
1 msk sambal oelek
lite salt
Dill
Citronsaft
Några skalade räkor


Gör såhär:
Olja eller smöra en ugnsfast form och lägg laxen.Salta och peppra laxen exfter tycke men ganska rikligt med citronpeppar(tycker jag). Gör små snitt i laxen men skär inte ändp ner. Blanda philadelphiaost tillsammans med sambal oelek, finhackad vitlöksklyfta, salt, lite dill efter tycke och lite pressad citron. Lägg fyllningen i snittorna på laxen och sätt in i ugnen på 200 grader. efter ca halva tiden, lägg in några handskalade räkor i formen. Beroende på hur tjockl laxen är och om du har en hel filé eller bitar så varierar tiden men våran var inne ca 20 minuter.



Servera laxen tillsammans med antingen ris eller pressad potatis och en färgglad sallad!