Hallonglass på choklad- och valnötsbotten






Så har man blivit ett år äldre och även ett år klokare. Kanske har jag växt någon centimeter på längden också?!
Har haft en grym helg ända sedan jag slutade jobbet i fredags eftermiddag och nu sitter jag här helt lycklig över att det finns så mycket bra människor runt omkring mig. Lördagens fest bjöds det på snittar, grissinipinnar(recept längre ner), frukt, kex och ostar samt en kladdkaka på mitt egna vis. Ska lägga upp de receptet inom en snar framtid. Då jag själv inte är så förtjust i gräddtåror gjorde jag en kall tårtvariant med egengjord glass samt en botten gjord på choklad och valnötter och den blev makalöst god! Det ursprungliga recepett hittade jag i en bok som heter Två systrar söta men jag gjorde inte riktigt som de gjorde så här kommer min variant.

Ca 12 bitar
INGREDIENSER BOTTEN
100 g valnötter
100 g mörk choklad (70%)
3 äggvitor
1 dl strösocker

HALLONGLASS
200 g frysta hallon
3 äggulor
1 dl strösocker
2 dl vispgrädde
1 dl kesella (10%)

Garnering som jag använde: Frysta hallon, citronmelissblad och lite kolakulor

GÖR SÅHÄR:

Sätt ugnen på 175 grader. Tina hallonen. Kläm fast ett bakplåtspapper i en form med avtagbara kanter och smörj sedan kanterna på formen med smör.
Botten: Hacka valnötter och den mörka chokladen grovt. Vispa sedan äggvitorna till skum och tillsätt sedan 1 dl ströcosker lite i taget tills det blir ett ganska fast skum. Blanda sedan försiktigt i chokladen och valnötterna i skummet. Häll över smeten i formen och grädda på nedre delen av ugnen i ca 25-30 minuter beroende på ugnen. Ta ut och låt svalna.
Hallonglass: Vispa äggulor tillsammans med 1 dl strösocker. Vispa grädden. Blanda sedan äggulesmeten med grädde, kesella samt de tinade hallonen. Häll sedan detta över choklad och valnötsbotten och ställ in i frysen minst 4 timmar. Låt tina ca 15 minuter före servering.