PEPPARSÅS




Poff så var julen över. Vad hände där? Det är redan den 26:e december och nu får man vänta ett helt år till nästa gång men det ska nog gå bra för det har för min del varit de mysigaste och bästa julen på länge! Jag fick träffa alla nära och kära, jultomten kom bara med bra paket, jag tyckte för första gången ris a la maltan var god i år och jag har varit på min första kalkonmiddag. Kan det bli mycket bättre? Så nu är det dags att spara alla minnen och blicka framåt till nästa högtid, nämligen nyår. För många står säkerligen oxfilé och rödvinssås på menyn men jag tänkte bjuda på en alldeles fantastisk pepparsås idag. Detta är min specialitet och den passar lika bra till pasta och fläskfilé som till kyckling eller lövbiff. Så om ni söker efter recept på en sås till nyrårsmiddagen kan denna varmt rekommenderas om något passande ska serveras till. I veckan tänker jag också lägga upp mitt recept på fisk och musselsoppa som vi bjöd på till förrätt förra året, den kan varmt rekommenderas!


ca 4 portioner
1,5-2 msk rosépeppar
1,5-2 msk grönpeppar
1 msk svartpeppar (1,5 msk för den som önskar starkare)
2 st finhackade schallottenlökar
1,5-2 msk smör
2 msk tomatpuré
2 msk vetemjöl
4 msk kalvfond
3 dl grädde
1 dl rött vin
lite dijonsenap, lite soya och lite salt


Krossa pepparkornen. Finhacka löken och fräs i smöret. Tillsätt sedan tomatpuré och pepparkorn. Blanda i mjölet och fräs lite lite till. Häll sedan på kalvfond, grädde, rött vin, lite soya, lite dijonsenap. Koka ihop och smaksätt eventuellt med lite salt.

Kommentera här: