MUSSELSOPPA


Åh vad det är skönt att vara ledig! Inte ha en klocka som ringer alldeles för tidigt på morgonen, inga fullspäckade dagar med massa måsten och inte några lunchlådor som står i kylen och skriker " ät upp mig". Vi har varit nere i Malmö några dagar jag och P och vi har bara gjort precis vad vi känner för och det har varit helt grymt! Vi har också inhandlat min älskade tavla som jag kikat på ett tag så den har vi hängt upp här nu i eftermiddag. (Lite får man allt komporomissa när P köpt en ny TV bara sådär.
Ikväll har vi haft middag några stycken och vi bjöd på vår skaldjurssoppa som huvudrätt. Jag som trodde att jag hade inhandlat alla ingredienser alladeles rätt hade missat grädden så vi åt soppan utan grädden idag, ett bra och magrare alternativ till vardags men ska man bjuda på denna som huvudrätt eller till förrätt ska man definitivt ha i grädde i soppan.
 
4-5 portioner som huvudrätt
INGREDIENSER:
1 purjolök
2-3 vitlöksklyftor
2,5 dl vitt vin/vitt matlagningsvin
Fiskbuljong/hummerfond
4 tomater
4 morätter
3 dl grädde
ca 1 msk chilisås
1- tsk sanbal oelek
Svartpeppar och flingsalt
1 nät färska musslor
500 g färsk fisk skärda i kuber
Räkor
Dill
GÖR SÅHÄR:
Tvätta och putsa musslorna. Släng de som inte öppnar sig. Hacka purjolök och vitlök. Skär morötterna i små stavar och finhacka tomaterna.
Fräs sedan purjolöken och vitlöken i olja tills de fått gyllenbrun färg. Tillsätt sedan musslorna och vinet. Koka några minuter tills musslorna öppnat sig. De som inte öppnat sig efter 3-4 minuter så är de döda och går inte att äta. Ta sedan ut musslorna ur grytan och tillsätt övriga ingredienser förrutom grädde och musslor. Smaka av och krydda efter tycke. Lägg sedan i fisken och koka några minuter. När fisken är fin i konsistensen, tillsätt då grädden och lägg i musslorna- rör om.  Servera omgående tillsammans med vitlöksbröd/focaccia/hemlagade knäckebröd och en god ost.