KOLADRÖM

"Bju på gofika".

Denna kaka bjöd jag mina underbara Avalonister på i fredags som eftermiddagsfika och en bra start på helgen. Efter att vi som jobbar kväll hade ätit kvällsmat kommer lille Jens ner lite besviken och frågar om jag sett kakan-hela formen där kakan var är länsad så det blev ingen efterrätt denna fredagkväll. Detta förmodar jag var ett gott tecken på att kakan var god iallafall?! Detta kompenseras självfallet upp ikväll istället! :)

Kolasmak i sig tycker jag är ganska sött men eftersom man kan välja vad man vill toppa denna dröm med så kan man kompensera upp detta genom att välja lite syrligare frukter om man som mig kan få nog av det söta.


Detta behöver du som ingredienser:
50 g smör
Ca. ett halft paket digestivekex
1 burk kondencerad mjölk (hittar man vid bakavdelningen i mataffären)
Valfri frukt men jag använder mig alltid av kiwi. Denna gången hade jag även frusna hallon på

För lyckat resultat, gör följande:
Lägg ner burken med den kondencerade mjölken i kokande vatten och låt koka i 4 timmar på medeltemperatur. (Burken ska vara oöppnad.)
Smula sönder digestivekexen och blanda tillsammans med smöret. Tryck ut detta i en smord form som en botten. Den kan smula lite så använd handflatorna och pressa ihop botten så att den blir fast och sammanhängande. Ställ i kylskåpet.
När mjölken kokat färdigt så öppna burken försiktigt. Det kan bli sådant tryck att mjölken sprutar så var försiktig.
Nu är mjölken inte längre flytande utan som en kola i konsistensen. Kleta ut detta över digestivebotten och ställl in i kylen så att det svalnar.
När det är dags att äta kakan så är det bara att dekorera med valfri frukt och servera.
Om man vill kan man också servera kakan tillsammans med en klick grädde men jag tycker att den är nog god som den är!


Kommentera här: