GREKISK PYTT





Enkla recept som är goda är lite av min svaghet men ofta tycker jag faktiskt att less is more. Mat behöver faktiskt inte vara krångligt för att vara gott. Så idag tänkte jag bjuda på ett recept som är grekisk inspirerat där allt tillagas i ugnen. Den kan förberedas långt i förväg och är ett strålande alternativ att bjuda på istället för en buffé när man är några stycken. Receptet kommer ifrån min chef på Grandma´s och alla i butiken brukar prata gott om detta recept så igår provade jag- nu är jag på deras sida!

Hela grejen med denna rätt är marinaden. Det är vitkigt att den görs i god tid innan tillagning för det är till stor del därifrån smakerna kommer. Receptet nedan kan man självklart även halvera och då blir det för ungefär 4 personer.

Du behöver:
2 st fläskfiléer
Potatis, (Jag hade även palsternacka och morot men detta är såklart frivilligt)
1 gul lök
1 röd lök
1 röd paprika
1 paket fetaost
2 st tomater

Marinad:
3-4 vitlöksklyftor
1-1,5 dl olivolja
1-1,5 tsk sambal oelek
2 msk soja
1,5 tsk struken färsk ingefära
salt & peppar

Sås:
5 dl creme fraiche
2-3 msk majonäs
2 st vitlöksklyftor (pressade)
2 msk italiensk salladskrydda
pressd lime elle citron

GÖR SÅHÄR:

Börja med marinaden. Blanda alla ingredienser och lägg i en påse tillsammans med fläskfiléen som är rensad och strimlad. Låt vila i kylskåp minst 6 timmar innan tillagning. Passa gärna på att samtidigt göra såsen. Det är bara att blanda samtliga ingredisener och ställa in i kylskåpet.

När det är dags att göra maten, sätt ugnen på 200 grader. Skär och hacka grönsakerna i valfri storlek ( jag hade ganska grova bitar och potatisen gjorde jag i klyftor). Lägg två bakplåtspapper på en ugnsplåt och lägg på potatis och kött. Blanda runt detta så potatisklyftorna får marinaden på sig också. Ställ sedan in detta i ugnen i 20 minuter. Efter att det har gått 20 minuter, lägg även i den gula löken och paprikan- ställ in i ugnen 10 minuter. 10 minuter efter att paprika och lök åkte in, addera då även den röda löken, den smulade fetaosten och tomatskivorna. Ställ in igen ytterligare 10 minuter. Totalt ska alltså potatis + kött vara inne 40 minuter.

Servera tillsammans med en klick sås och en god sallad.